بررسی بحران ها زمستان ۹۸ برای گردشگری سلامت

شرایط صنعت گردشگری سلامت و شرکت ما در این روزها به قدری سخت شده که برای همه فعالین این حوزه نگرانی‌های عمیقی بوجود آمده است. سال ۹۸ برای کسب‌وکار گردشگری سلامت سال بدی بود و بدتر و سخت‌تر هم تمام شد. در این سال زنجیره‌ای از حوادث و اتفاقات محیطی را پشت‌سر گذاشتیم که از کنترل ما خارج بود اما مستقیما روی کسب‌و‌کار ما تاثیر می‌گذاشت. یعنی همه ما در این صنعت، بی‌آنکه اشتباهی در تصمیم‌گیری‌ها یا استراتژی‌های‌مان رخ داده باشد، با هزینه‌هایی روبه‌رو شده‌ایم که آینده و حیات کسب‌وکارهای‌مان را با خطر مواجه کرده. بیایید قبل از هر راهکار و چاره‌جویی مروری بکنیم بر آنچه بر ما رفت.

مهم‌ترین خبرهای تلخ صنعت گردشگری در سال ۹۸

افزایش تنش‌های سیاسی با آمریکا و اروپا و محدودیت‌های مرتبط از ابتدای سال
شلیک به پهپاد آمریکا و توقف ناوهای انگلیسی در خلیج فارس در تابستان
حوادث داخلی عراق و آتش زدن سفارت ایران در بغداد و قدرت گرفتن جریان ضد ایرانی بین عراقی‌ها در تابستان
افزایش قیمت بنزین، حوادث خیابانی آبان و قطعی اینترنت در پاییز
ترور سردار سلیمانی، حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا و اوج‌گیری تنش تا بالاترین درجه و تهدید جنگ در زمستان
شلیک اشتباه موشک پدافند داخلی به هواپیمای مسافربری اوکراین در زمستان
شیوع ویروس کرونا در زمستان و احتمالا ادامه تبعات آن در بهار سال بعد
مطالب مرتبط:

تیغ محدودیت اینترنت بر گلوی استارتاپ‌های حوزه سلامت
مدیریت فرآیند جذب بیماران عراقی، پس از تنش‌های اخیر منطقه
چه سناریویی را باید برای صنعت توریسم درمانی کشور متصور بود؟
در روزهای تعلیق گردشگری چه باید بکنیم
من شاید برای همه اتفاقات بالا راهکاری نداشته باشم که بتواند تبعات آن‌ها را خنثی کند اما در این مطلب راهکارهایی که برای عبور از بحران فعلی (ویروس کرونا) و واکسینه شدن شرکت در برابر مشکلات محیطی بعدی در آریامدتور پیاده کرده‌ایم را به اشتراک می‌گذارم. به امید اینکه برای همکاران صنفی‌ام مفید باشد و دعوت میکنم سایر دوستان هم اگر مطلبی دارند به اشتراک بگذارند.

کنترل ساختار هزینه و کاهش مخارج ثابت
وقتی در ابتدای شروع آریامدتور بودم همواره این سوال در ذهنم بود که چرا با وجود این همه قابلیت در صنعت گردشگری سلامت شرکت بزرگی در این زمینه فعالیت نمی‌کند؟ فرآیند جذب بیمار و ارائه خدمات کار سختی به‌نظرم نمی‌رسید و برایم سوال بود چرا چند شرکت بزرگ و با سابقه در میدان حضور ندارد! به گمانم امروز جواب این سوال را می‌دانم؛ یکی از عوامل مهم آن این است که گردشگری سلامت از مسائل محیطی مثل اتفاقات سیاسی و امنیتی و حواشی بسیار تاثیر می‌پذیرد و درواقع آسیب می‌بیند. شرکت‌های بزرگی که ساختار هزینه‌ای سنگینی داشته باشند در شرایط سخت با بحران‌های جدی در نقدینگی مواجه می‌شوند چرا که درآمدشان بسیار محدود و یا قطع می‌شود ولی هزینه‌های ثابت زیادی دارند که باعث تعطیلی یا کوچک شدن شرکت می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که حجم عمده بازار در اختیار واسطه‌های غیررسمی است. درواقع دلال‌ها در برابر بالا و پایین‌های اقتصادی چابک‌تر هستند. یکی از درس‌های سال ۹۸ برای فعالین این صنعت همین مورد است که همواره تلاش کنند کنترل جدی برروی ساختار هزینه‌های ثابت داشته باشند و تا حد ممکن زیر بار تعهدات مالی دامنه‌دار و سنگین نروند.

ارتباط با کشورهای دیگر برای ارجاع بیمار
به‌عنوان یک شرکت تسهیلگر، اضافه کردن کشورهای دیگر مثل هند و ترکیه برای معرفی به بیماران یکی از راه‌های ساده‌ای است که به ذهن می‌رسد. اگر شما بتوانید برای خدمات درمان و زیبایی مشتری جذب کنید در صورت بروز مشکلات در ایران می‌توانید این بیمارها را به بیمارستان‌ها و پزشکان خارجی معرفی کنید و مثل گذشته کمیسیون دریافت کنید. نکات قابل توجه در این موضوع این است که اولا در مورد اصالت و کیفیت سرویس پزشکی اطمینان حاصل کنید و اعتماد مشتری به خود را فدای کم‌کاری طرف ترک یا هندی نکنید و دوما از پزشکان ایرانی شاغل در کشور های خارجی که خوشبختانه یا متاسفانه در چند سال گذشته زیادتر هم شده‌اند غفلت نکنید، حتما جزو گزینه‌های اصلی‌تان استفاده از پزشکان ایرانی باشد چراکه هم در ارتباط و هم در وصول پول، مسیر راحت‌تری در پیش دارید.

بنیانگذار آریامدتور
هادی شجاری بنیانگذار آریامدتور : صنعت گردشگری سلامت در ایران بعد از وقفه ناشی از ویروس کرونا ادامه پیدا می‌کند و بسیار جذاب خواهد بود اگر ما بتوانیم پتانسیل‌های ایران را خوب معرفی و پرزنت کنیم.

توسعه فعالیت‌ها به خدمات مرتبط به منابع و توانمندی‌ها
شرکت‌های تسهیلگر و یا آژانس‌های گردشگری که در زمینه جذب مشتری خارجی فعالیت می‌کنند راه‌های بازاریابی بین‌المللی را آموخته‌اند. سوال این است که آیا این توانایی باید فقط برای گردشگری سلامت استفاده شود؟ داشتن لینک‌های ارتباطی و شناخت افراد در خارج از کشور می‌تواند در خدمت کسب‌وکارهای دیگر هم باشد. همچنین از سوی دیگر داشتن ارتباط با بیمارستان‌ها و روابط با پزشک‌ها یک مزیت است که ما فعالین گردشگری سلامت داریم و می‌توانیم از این روابط برای کسب‌وکارهای دیگر مثل تامین و فروش تجهیزات پزشکی و یا ارائه خدمات به پزشکان و بیمارستان‌ها استفاده کنیم. داشتن چند کسب‌وکار مکمل و مرتبط می‌تواند شرکت را در شرایط سخت محیطی تا حد خوبی واکسینه کند. خلاصه اینکه نباید تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد باشد!

مراقب تیم و نیروهای کلیدی‌تان باشید!
یکی از اولین اقدامات شرکت‌ها در شرایط سخت برای کاهش هزینه‌ها، تعدیل نیرو است، سعی کنید تا حد ممکن نیروی‌های کلیدی و ارزشمندتان را حفظ کنید. اگر با افراد شفاف باشیم و تا حد ممکن همراهی‌شان کنیم در شرایط سخت کنار ما می‌مانند و وضعیت را درک می‌کنند. فراموش نکنید ساختن تیم جدید کار سختی است و روند رشد را بعد از عبور از بحران کُند می‌کند.

در زمین بازی بمانید!
نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان، چند روز پیش در توییتی، کسب‌وکار در ایران را به بازی مار و پله تشبیه کرد که هر چند ماه یک بار وقتی در حال رشد هستیم یکی از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، درست مثل مار بازی ماروپله، ما را به شرایط پایین‌تر و عقب‌تر پرتاب می‌کند. اما مقابل این مارهای کسب‌و‌کاری در ایران، نردبان‌ها و پله‌ها هم وجود دارند! پله‌هایی که خیلی از اوقات فرآیند رشد کسب‌وکار ما را تسریع و تسهیل کرده است و ما از نقش آن‌ها غافلیم.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

برای مثال در کار ما، افزایش قیمت دلار در سال ۹۷ و ارزان شدن خدمات داخل کشور برای توریست‌های خارجی یک نردبان مهم بود، و یا برای بسیاری از استارتاپ‌ها مثل کافه بازار و دیجی کالا، تحریم ها و دوری از بازار جهانی و عدم ورود رقبای بین‌المللی قطعا نقش نردبان را ایفا کرده است. همچنین شخصا معتقدم موج زیاد مهاجرت افراد توانمند باعث شده است در بیشتر حوزه‌های کاری با خلا نیروی کار و افراد خلاق در کشور مواجه باشیم و به همین دلیل فرصت‌های زیادی برای خلق ارزش و کسب درآمد برای افرادی که در کشور هستند وجود دارد. حتما در ادامه مسیر هم نردبان هایی برای افرادی که دنبال فرصت های رشد باشند ظاهر خواهد شد.

کلام آخر!

در چند هفته اخیر آریامدتور که به دلیل مشکلات ایران دنبال تامین‌کننده‌های ترکیه و هند بود بیش از پیش متوجه شدم که ایران واقعا در زمینه گردشگری سلامت مزیت رقابتی غیرقابل انکار دارد. از نظر قیمت ما از ترکیه و هند بهتریم و در بسیاری از پروسه‌های درمانی کیفیت بالاتری داریم. این مزیت ایران است که من را بیشتر از گذشته امیدوار کرد و امروز به آینده گردشگری سلامت کشور و نقشی که در توسعه آن داریم بیش از قبل خوشبین و امیدوار هستم. همان حرف‌های قبلی را تکرار می‌کنم که گردشگری سلامت ایران دریای کار و معدن طلاست، ما فعالیت شرکت گردشگری سلامت آریا (آریامدتور)را برای سال ۹۹ توسعه خواهیم داد. از این فرصت خلوتی مشتری استفاده می کنیم تا زیرساخت‌های فنی و محتوایی را تقویت کنیم و برای ادامه نبرد با رقبای منطقه‌ای آماده می‌شویم. سال ۹۹ سال درخشش گردشگری سلامت کشور خواهد بود. به قول معروف چیزی که مرا نکشد قوی‌ترم خواهد ساخت.

صنعت گردشگری سلامت در ایران بعد از وقفه ناشی از ویروس کرونا ادامه پیدا می‌کند و بسیار جذاب خواهد بود اگر ما بتوانیم پتانسیل‌های ایران را خوب معرفی و پرزنت کنیم. از همه فعالین و همکارانم که شاید این روزها از حجم و تعدد حوادث و اتفاقات محیطی خسته و کلافه شده‌اند درخواست می‌کنم صبور باشند و در میدان بمانند، راه زیادی در پیش داریم که باید با کمک هم طی کنیم.

منبع : https://medtourpress.ir/عبور-بحران-از-شجاری-آریامدتور/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *