نکاتی در مورد راه اندازی استارتاپ گردشگری سلامت

به نظرم اول باید بررسی کنید که آیا شما آدم این بازی هستید؟ چرا می‌خواید بیاید تو گردشگری سلامت؟ به نظر من صرف این‌که شنیده باشیم چیز خوبیه کافی نیست و اساساً برای شروع هر استارتاپ باید ببینیم توی کوله‌پشتی تجربیات، ارتباطات و امکاناتی که همراه خودمون داریم چی هست و چطوری می‌شه ازش برای رسیدن به موفقیت توی اون زمینه‌ی کاری استفاده کرد. ایده‌ی خالی به هیچ دردی نمیخوره. پس به نظر من قدم اول اینه که بررسی کنید شما چه مزیت رقابتی‌ای دارید یا می‌تونید ایجاد کنید که پا به این صنعت بذارید. اگه اینو پیدا کردید بهتون تبریک میگم، چون جای باحال و جذابی هست!

تا وقتی از مدل درآمدی و گرفتن فیدبک مثبت از بازار مطمئن نشدید، بهتره ریسک و هزینه نکنید.

بهترین استراتژی شروع: کاهش همه‌جانبه‌ی هزینه‌ها
ثبت شرکت؟ گرفتن دفتر؟ دریافت مجوز؟ نه! هیچ‌کدوم از این‌ها برای شروع لازم نیست. برای من همیشه بهترین استراتژی شروع، کاهش همه‌جانبه‌ی هزینه‌ها بوده؛ تا وقتی از مدل درآمدی و گرفتن فیدبک مثبت از بازار مطمئن نشدید، بهتره ریسک و هزینه نکنید. بازار گردشگری سلامت تنوع خیلی زیادی داره که با دو تا عامل اصلی میشه تقسیم‌بندی‌ش کرد:

کشور مبدأ
نوع درمان
مثلاً جراحی زیبایی بینی در عراق یه گزینه‌ی در دسترس برای شروع هست، یا مثلاً کاشت مو در عمان. بهتره توی وسوسه‌ی این‌که همه نوع سرویس درمانی رو به همه جای دنیا بفروشید، نیفتید؛ چون شانس موفقیت‌تون کم میشه. بهتره کوچک شروع کنید و بعد از رسیدن به فروش و درآمدهای اول، درمان و یا منطقه‌ی جغرافیایی‌تون رو توسعه بدید.

شروع کنید، یاد بگیرید و تجربه به دست بیارید
این‌که بفهمید دقیقاً باید از کجا شروع کنید، بستگی به این داره که شما چه منابع و امکاناتی رو در اختیار دارید. صنعت گردشگری سلامت یه کسب‌وکار میان‌رشته‌ای و پیچیده هست، هم درمان دخیله و هم کارهای سفر و گردشگری. تنوع درمان و کشورهای هدف هم زیاده. پس ممکنه برای شروع آمادگی ارائه‌ی یه سرویس همه‌جانبه رو نداشته باشید. پیشنهاد من به صورت مشخص اینه که حداقل برای شروع فقط یه بخش از زنجیره‌ی ارزش این صنعت رو تجربه کنید. قرار نیست از ابتدا همه‌چیز رو بلد باشید. شروع کنید، یاد بگیرید و تجربه به دست بیارید و کم‌کم توسعه بدید. مثلا اگه یه زبان خارجی بلدید، می‌تونید ۲ تا ۳ ماه به‌عنوان مترجم‌ همراه تو یه شرکت گردشگری سلامت مثل آریامدتور فعالیت کنید و یا برید با یه دکتر صحبت کنید و صفحه‌ی اینستاگرامش رو به زبان عربی یا انگلیسی درست کنید و تمرکز کنید که فقط برای یه دکتر و چند درمان خاص از کانال شبکه‌های اجتماعی مریض خارجی پیدا کنید. حرفم اینه که زود دست‌تون رو خاکی کنید!

زنجیره ارزش در صنعت گردشگری سلامت
زنجیره ارزش در صنعت مدیکال توریسم

برای جذب بیمار، گرفتن ویزا و بیمه مسافرتی چه کنیم؟
افراد زیادی مشغول به این‌کار هستند و شما باید متمایز باشید. تولید محتوای خوب شامل متن، عکس و فیلم می‌تونه شما رو متفاوت کنه. بیمار خارجی با محتوای خوب ارتباط می‌گیره و به شما اعتماد می‌کنه. برای شروع، هزینه‌ای واسه تبلیغات نکنید. من موافق کمپین گوگل‌ادوردز برای ایجاد ترافیک روی سایت نیستم. شما اول باید زیرساخت پذیرایی رو آماده کنید و بعد مهمون دعوت کنید! بهتره چند ماه اول به صورت ارگانیک پیش برید. شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام خیلی به شما کمک می‌کنن.

بهتره برای شروع با یه آژانس مسافرتی که مجوز بند (ب) داره، همکاری کنید. مجوز بند (ب) به شما امکان برنامه‌ریزی و اجرای یه تور روزانه داخل شهر تا تورهای دور دنیا رو می‌ده. حتی می‌تونید برای جذب مشتری تبلیغ کنید، برای سفرش ویزا بگیرید و هتل رزرو کنید.

مشکل دریافت دلاری پول رو چطوری حل کنیم؟
باتوجه به تحریم‌های بانکی ایران، گرفتن پول از راه دور کار آسونی نیست. بهتره پول رو بیشتر به‌صورت نقدی توی کشور و وقتی مریض رسید ازش دریافت کنید. ولی گاهی لازم می‌شه از بیمار پیش‌پرداخت یا دپوزیت بگیرید. برای این‌کار ما در حال‌ حاضر در آریامدتور، توی چندتا کشور خارجی از جمله کانادا و آذربایجان شرکت ثبت کردیم و حساب بانکی داریم و امکان دریافت پول با حواله سوئیفت و یا درگاه پرداخت آنلاین با ویزا و مستر‌کارت رو داریم. هم‌چنین یه حساب پی‌پال تأییدشده داریم که می‌تونیم باهاش از بیمار پول بگیریم. اما خب برای شروع هیچ‌کدوم از این‌ها رو نداشتیم و به شما هم توصیه نمی‌کنم اول راه به این چیزا فکر کنید.

یه راه دم‌دستی واسه گرفتن پول اینه که از شبکه‌ی دوست و آشنا و فامیل که خارج از کشور دانشجو و یا مشغول به کار هستن، استفاده کنید. خود من اوایل به پسرعموم که تو فنلاند زندگی می‌کنه می‌گفتم و شماره حسابش رو می‌گرفتم و می‌دادیم به مشتری تا بتونه دپوزیتش رو بریزه به اون حساب. می‌دونم کار آسونی نیست ولی برای شروع بهترین راهه. بعداً که شرکت‌تون رشد کرد، می‌تونید توی کشورهای خارجی با هویت مستقل از ایران شرکت ثبت کنید و حساب بانکی داشته باشید.

بهتره پول رو بیشتر به‌صورت نقدی توی کشور و وقتی مریض رسید ازش دریافت کنید.

با دکتر و بیمارستان چطوری قرارداد ببندیم؟
برای شروع نیازی به قرارداد نیست! گوش دکترها و بیمارستان‌ها پر از حرف افرادی مثل من و شماست که رفتند و گفتند بیاید قرارداد ببندیم؛ بعدشم رفتند و یه‌ دونه مریض هم نیاوردن؛ درنتیجه اکثر پزشکا و بیمارستان‌ها (به‌خصوص معروفا و حرفه‌ای‌ها) درمقابل قرارداد شروع کار، گارد دارن. پس چی‌کار کنیم؟ خب احتیاجی به قرارداد نیست. یه صحبت اولیه بکنید و قیمت چند تا کار اصلی‌شون رو بپرسید؛ وقتی اولین مریض اومد، با دکتر تماس بگیرید و بهش بگید که براش یه مریض خارجی دارید؛ مطمئن باشید هیچ دکتری نیست که قبول نکنه! یواش یواش برید جلو و شبکه‌ی دکترها و بیمارستان‌هاتون رو زیاد کنید.

مجوزهای تأسیس شرکت تسهیل‌گر گردشگری سلامت چیه؟

یکی از مهم‌ترین سوالات پرتکرار که از من پرسیده می‌شه، درمورد گرفتن مجوز گردشگری سلامت هستش. من نظرم اینه که در شروع دنبال مجوز نباشید و تحت پوشش یه آژانس که مجوز داره فعالیت کنید؛ یعنی برید و با یه شرکت یا آژانس صحبت کنید و بهشون بگید که مریض می‌آرید تا اگر لازم شد از مجوز و مدرک اون شرکت استفاده کنید. از اون‌جایی که رفتن به دنبال مجوز، کار خیلی سختی برای شروعه، بهتره اول کمی کار کنید تا از اصل و ماهیت کسب‌وکار مطمئن بشید و بعد برید سراغ مجوز. اما جهت اطلاع، فرآیند دریافت مجوز شرکت گردشگری سلامت رو اینجا می‌گم:

اولاً که متأسفانه بین وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مورد متولی صدور مجوز اختلاف هست اما از چند سال پیش یه شورای راهبری گردشگری سلامت تشکیل شده که به شرکت‌هایی که مطابق آیین‌نامه، شرایط دریافت مجوز رو دارن، مجوز اعطا می‌کنه. اعضاش این‌ها هستند:

۱- وزارت بهداشت

۲- وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

۳- وزارت امور خارجه

۴- نظام پزشکی

۵– اتاق بازرگانی

بعد از تشکیل این شورا دو تا راه پیش پای کسایی که می‌خواستن شرکت تسهیل‌گر تأسیس کنن قرار گرفت. راه اول گرفتن مجوز از وزارت بهداشت طبق آیین‌نامه ست. تو این حالت شما نمی‌تونید برای بیمار ویزا بگیرید یا پرواز رزرو کنید پس باید با آژانسی که این مجوز رو داره کارهای سفر بیمار رو پیش ببرید. راه دوم گرفتن مجوز بند (ب) از وزارت میراث فرهنگیه که از راه اول سخت‌تر و پیچیده‌تره و لازمه‌ش بستن قرارداد با بیمارستان‌هاییه که واحد بیماران بین‌الملل دارن. در ثانی یه پزشک تمام‌وقت به‌عنوان مسئول فنی توی شرکت حضور داشته باشه؛ داشتن تجربه‌ی مرتبط هم لازمه.

نهایتا اگه شرایط رو داشته باشید، یه مجوز تحت عنوان شرکت تسهیل‌گر گردشگری سلامت بهتون داده می‌شه، که مهم‌ترین مزیتش اینه که وزارت خارجه به استناد این مجوز برای شما شرایط صدور ویزای درمانی یا همون T-visa رو میسر میکنه.

البته راه سومی هم هست که خوشبختانه ما توش قدم گذاشتیم. و اون گرفتن مجوز از هر دو وزارتخونه ست. در اون حالت از صفر تا صد سفر بیمارها رو برنامه‌ریزی می‌کنید و از بابت هر چیزی خیالتون راحته.

می‌شه با آریامدتور همکاری کرد؟
اتفاقاً آره! ما برنامه داریم زیرساخت‌هایی رو که برای کار گردشگری سلامت آماده کردیم، در اختیار همه‌ی فعالان این بخش قرار بدیم تا همه بتونن ارزش‌آفرینی کنن و هرکسی سهم خودشو از این بازار بزرگ و جذاب برداره. ما واسه این کار، پلت‌فرم الومدیکال رو توسعه دادیم.

این پلت‌فرم می‌تونه شرکت‌ها و بیمارستان‌ها رو از ایجاد نمایندگی تو کشور هدف معاف کنه، یه آمار دقیق و درست از اندازه این بازار ارائه بده، دلالی رو حذف کنه و به‌راحتی بین بیمار و مراکز درمانی ارتباط برقرار کنه. هدف اصلی ما اینه که با الومدیکال پتانسیل‌های گردشگری سلامت ایران رو به کشورهای دیگه معرفی کنیم.

منبع : http://ariamedtour.com/intro/blogs/سوالات-استارتاپ-گردشگری-سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *